Tidigt nyårslöfte

Jag var på gymmet för första gången idag efter ett juluppehåll på 6 dagar. Jag är fullt medveten om att många surt skulle tjuta ”vadå uppehåll!?”, men för mig har det iaf varit ett uppehåll som jag medvetet var tvungen att bryta för att komma tillbaka på banan igen efter allt socker jag stoppat i mig och den minskade fysiska aktiviteten nu under julen.

Sedan någon gång i höstas har jag tränat regelbunden en sisådär 3-4 gånger/vecka vilket jag tycker är helt okej. Jag går till gymmet och jag märker att jag sakta med säkert blir starkare och starkare  vilket så klart är superbra! Efter ett ordentligt träningsuppehåll på flera månader känns det så klart fantastiskt att ha kommit igång igen. Vad jag däremot saknar är min goda kondition som jag varit bortskämd med i stort sett hela mitt liv. Jag tycker egentligen absolut inte om att konditionsträna, men eftersom jag spelat både fotboll och innebandy under hela min uppväxt och även upp i vuxen ålder har jag liksom fått det där med konditionen gratis. Fram till för drygt et år sen det vill säga då jag skadade foten och inte har kunnat spela innebandy alls och under lång tid överhuvudtaget inte kunde gå en vettig promenad ens en gång.

Nu börjar äntligen (!) min fot kännas helt okej och den senaste tiden har jag därför börjat testa den mer och mer med belastning av olika de slag vilket verkar (peppar peppar) gå riktigt bra. Idag bestämde jag mig därför för att avsluta mitt träningspass på gymmet med att springa i 10 minuter för att komma igång lite med den tråkiga konditionsträningen. Hittills när jag har testat foten har jag mest bara småjoggat lite lätt i max 5 minuter som uppvärmning, men nu ökade jag alltså hastigheten och fördubblade tiden. Och gisses vad jobbigt det var! Jag pinade mig igenom löpningen och när jag kom hem var jag fullständigt slut i kroppen. Utmattningen var i princip i klass med hur jag brukade känna direkt efter en match för några år sedan när jag fortfarande spelade innebandy i en klubb. Jag brukar egentligen inte hålla på med nyårslöften och sånt tjafs, men nu jäklar ska jag få tillbaka åtminstone en del av konditionen. Mitt nyårslöfte blir därför att i januari månad avsluta varje träningspass med minst 10 minuters löpning eller motsvarande konditionsträning.

Gaaah, önska mig lycka till vettja!

2 kommentarer till “Tidigt nyårslöfte

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>